Yesilim
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Yesilim


Bağlı değilsiniz. Bağlanın ya da kayıt olun

Bet On Soldier

Aşağa gitmek  Mesaj [1 sayfadaki 1 sayfası]

1Bet On Soldier Empty Bet On Soldier Çarş. Haz. 30, 2010 8:34 am

JoKeR

JoKeR
Bağımlı Üye
Bağımlı Üye

FPS oyunlarına inanılmaz "tok" olduğumuz bir durumda Bet On Soldier
isimli eserle yine karşınızdayız arkadaşlar. Altı ayda bir ekran kartı
değiştirmemize sebep olan bu First Person Shooter illeti için güzel bir
örnek B.O.S. Sanırım ne anlatmaya çalıştığımı anlamışsınızdır. Eğer
kayda değer bir ekran kartınız yoksa Bet On Soldier sizin için normal
bir shooter'dan öteye gitmeyecektir (aslında grafik dışında her şey
"normal" ama olsun). Bu sebeple orta halli bir ekran kartınız varsa
grafiklerin nimetlerinden yararlanmayı beklemeyin.

Neyse, dolaylı yoldan da olsa değinmeye çalıştığım konu; grafik
teriminin artık oyunlarda eğlencenin bile önünde tutulması. Bu konunun
bu kadar abartılması sebebiyle bugün artık oyunları sadece grafiklerine
göre değerlendirir olduk. Artık bizim için güzel grafikleri olan yapım
iyi oyun, kaplamaları plastik gibi olmayıp, parıl parıl parlamayan yapım
kötü oyun oldu. Bu konuda örnek vermeye kalkarsam (yani grafikleri olup
da başka numarası olmayan oyunlar hakkında) hem birçok kişinin bam
teline basmış olur, hem de sürekli almam gereken tavır olan
"objektiflik" ilkesine ters düşmüş olurum. Bu yüzden bu konuyu çok fazla
kurcalamayacağım. Benim sözü getirmek istediğim nokta Bet On Soldier'ın
da böyle oyunlarla aynı kefeye koyulup koyulamayacağı. Ben yazı boyunca
oyunu yalın bir dille anlatmaya çalışacağım. Nottan sonra oyunun bu
şekilde değerlendirilip, değerlendirilemeyeceğini size bırakıyorum.

Kahramanların Mutlaka Bir Akrabasının Öldürülmesi Zorunludur

Bet On Soldier her ne kadar aşırı klişe bir hikaye işlese de geçtiği
dünya bakımından senaryoyu ayrı bir kefeye koyabiliriz. Aslında bu tür
çarpışma atmosferinin örneklerini Unreal Tournament serisinde bir nevi
görmüş olsak da, konunun alışılmış bile olsa bir hikayeye oturtulmuş
olması yüzünden sanırım oyundaki senaryoyu diğer yapımlarla eşleştirmek
yanlış olur. Oyundaki kahramanımız karısı öldürülmüş eski bir asker. Bet
On Soldier adı verilen bir askeri toplulukta verilen görevleri yapıyor
kendisi. Senaryo aslen 1998 yılında geçse de, oyunda artık savaşlar
televizyon şovu haline gelmiş. Sadece kumar ve bahis için karşılaşmalar
yapılıyor. Gariptir, bütün bu olanlar cephelerle olsun, eriyle
komutanıyla olsun günümüzdeki savaşlarla benzerlik gösteriyor ama her
şey sadece "Blood Sport" adı verilen gösteriler için.

Yukarıda karısı öldürülmüş bir askeri yönlendirdiğimizi söyledim.
Aslında milleti taramaktan başka bir şey yapmıyoruz. Fakat yine de arka
planda bu cinayetin nedenlerini ve zanlıların kim olduğu ortaya
çıkarılmaya çalışılıyor. Ben oynadığım süre zarfında videolar dışında
hikaye namına ne adam gibi bir script sahne ne de duruma göre değişen
bölümler gördüm. Tek amacımız haritada görünen noktaya gidip, karşımıza
çıkanları temizlemek. Bu sebeple senaryonun aktarılış biçimi çok matah
değil. Ayrıca oynayacağımız bölümlerin sırasını bir anlamda biz
belirliyoruz. Bu sebeple oyunun senaryosu söz gelimi serbest bir biçimde
oynanıyor. Bunu "oyunda hikayeyi pek takmıyor" diyerek açıklayabilirim
sanırım.

Grafikler Gerçekten Sağlam

Oyuna başladığınızda eminim sizin de fark edeceğiniz ilk şey grafiklerin
kalitesi olacaktır. Ben oyuna başlamadan önce Bet On Soldier hakkındaki
yorumları ve diğer yazıları incelerken oyunun grafiklerinin çok
başarılı olduğunu okumuştum. Oyuna başlayacağım zaman detaylı bir grafik
motoruyla karşılaşacağım konusunda kendimi hazırladım. Fakat bu denli
oturmuş ve rafine edilmiş ışıklandırmalar ve alev animasyonları
beklemiyordum açıkçası. Grafik motorlarının kaliteli olması artık
FPS'lerde olmazsa olmaz sayılmaya başlandı. Hakikaten kötü grafikli bir
FPS ne kadar zengin bir oynayış sunarsa sunsun hiç çekilmiyor.


Yazının girişinde de dediğim gibi ekran kartlarımızı sürekli
değiştirmemizin yegane nedeni olan shooter'lardan beklentilerimiz sırf
bu yüzden her zaman çok yüksek. Ama Bet On Soldier'da kullanılan Kt
Engine çok şükür yüzümüzü kara çıkarmıyor. Hatta beklentilerimizi aşacak
kadar "şık" olduğunu bile söyleyebilirim. Bu haliyle birçok FPS ile
aynı kulvarda yarışabilecek kadar iddialı bir motor Kt Engine.
DirectX'in bütün nimetlerinden çok güzel faydalanan grafik motorunun
öyle olmasına rağmen kusursuz olduğunu söylemem ama. Her motorda olduğu
gibi Kt Engine'nin de bazı eksileri var. Örneğin, parlaklık efekti Bet
On Soldier'da da çok abartılmış. Hatırlarsınız Chronicles Of Riddick'te
adamlar altın kaplama gibi parıldarlardı. Hatta daha da ileri giderek
açık alanlarda ısı ve ışık kaynağı da oluşturdukları olurdu. Hatta ve
hatta sahip oldukları çekim kuvvetiyle diğer top şeklindeki cisimleri
etraflarına toplayarak galaksi adını verdiğimiz... Neyse ki bu abartılı
durumun derecesi Bet On Soldier'da Riddick'e göre daha az. Ama yine de
karakterlerin hala gereğinden çok fazla ışığı yansıttıklarını
düşünüyorum. Belki bu göz zevkimizi etkilemeyen bir sorun. Ayrıca firma
bu kısmı abartarak Kt Engine'in neler yapabildiğini göstermek istemişte
olabilir. Ama insanların böyle parıl parıl parlaması gerçekçiliği
sahiden baltalıyor. Oyunda bize emirler veren adamın keli resmen ampul
gibi. Bence parlaklık efektinin bu kadar aşırı olmaması gerekirdi. Ama
yine de daha beterlerini gördüğümüz için (Bkz. Riddick) bu sebepten
dolayı grafiklerden çok fazla not kırmayacağım.

Parlaklık efekti dışında oyunun grafiksel anlamda çok fazla bir problemi
yok. Karakter modellemeleri yüksek çözünürlüklü ve detaylı. Çevresel
grafiklerde modellemeler gibi özenli. Objelerin parçalanması, silahların
üzerindeki yansımalar falan ortalamanın üzerinde. Ama başta da
söylediğim gibi alev ve patlama efektleri gerçekten takdire şayan. Aynı
şekilde gölge animasyonları da grafik motorunun genelinde olduğu gibi
"iyi" kategorisinde. Bu haliyle grafik yapılandırmasının geçer not
aldığını gönül rahatlığıyla belirtiyorum. Ayrıca oyun optimizasyon
konusunda da iyi gibi. Çünkü grafik detaylarını önerdiği dereceden daha
yüksek çözünürlüklere aldığım da çok fazla bir performans kaybı
yaşamadım.

Optimizasyon kısmına "iyi gibi" dedim çünkü oyunda fazla bir performans
kaybı olmasa da en olmadık yerlerde yavaşlamalara ve atlamalara (çok sık
olmasa bile) karşılaşabiliyoruz. Ayrıca oyunda tek tük de olsa kolay
fark edilebilen bug'lar var. Bu hatalar oynayışı zorlaştırmıyor, fakat
hatasız bir motor görmek sanırım daha doğru olurdu. Options kısmı da
yine alıştığımız gibi. Video Options kısmı olması gerektiği gibi basit
yapılmış. Çözünürlüğü ve refresh rate'i ayarladığımız bölümlerin
yanında, texture quality ile nesnelerin detaylarını, luminosty ve
contrast'ın yardımıyla ışıklandırmayı arttırıp azaltabildiğimiz ibreler
bulunuyor. Bunun yanında özel efektlerin kapatılması ve dikey-yatay
görüş açıları arasındaki geçişlerin yerine getirilmesi yine buradan
hallediliyor. Unutmadan, sol alt köşedeki advenced kısmı ile de
modellemelerin ve gölgelerin detaylandırılması işlemleri
gerçekleştiriliyor.

Animasyonlara genel olarak baktığımızda bug'ların ve artıların kısmen
dengeli olduğunu görüyoruz. Birçok yerde oyunun grafik motoruna
yakışacak gibi hoş animasyonlar görsek de, grafiklerden bahsederken
değindiğimiz bug'ların hepsi animasyonlar gerçekleşirken ortaya çıkıyor.
Ayrıca bazı yürüme ve koşma hareketlerinde fazlasıyla yapaylık var.
Onun dışında videolarda tanık olduğumuz animasyonlarında çok iyi
olduğunu söylemek yanlış olur. Yine geçtiğimiz yıllarda çıkan birçok
oyunla eşleştirilebilseler de yakın zamanda çıkan ve harika
animasyonları olan SC: Chaos Theory gibi oyunlarla yarışacak durumda
değiller. Ama hakkını yemeyelim, berbat da değiller. Ortalama bir
kıvamda oldukları söylenebilir. Bu nedenle animasyonlara 5 üzerinden 3
vererek geçiyorum.


Videolar da aynı animasyonlar gibi. Bazen bölüm başlarında veya oyunun
girişinde karşılaştığımız FMV videoların genel anlamda iyi olduklarını
söyleyebilirim. Çok kaliteli olmasalar da insanı rahatsız edecek kadar
kötü değiller. Ayrıca seslendirmelerle birleştiklerinde konuyu
etkileyici anlattıkları bile söylenebilir. Ama bölümler sırasında oyunun
kendi grafik motoruyla yapılmış olan kısa sahnelerin animasyonlar
konusundaki kusurlar sebebiyle insanın gözüne hitap etmediğini kabul
etmek gerekir. Fakat grafiksel anlamda Kt Engine'i açıklarken
bahsettiğimiz hatalar dışında problemleri yok. Zaten çok kısa oldukları
için akılda kalan problemler yaratmıyorlar. FMV videolar olmasaydı
oyunun video kısmı vasatın altında kalabilirdi ve oyunun kendi grafik
motoruyla yapılmış olan kısa sahnelerle hikaye kesinlikle gerektiği gibi
anlatılamazdı. Zaten söylediğim gibi milleti vurup, doğru yolu
bulmaktan başka bir şey yapmıyoruz. Belki oynayış tarzı açısından
senaryonun çokta gerekli olmadığına inanabilirsiniz. Ama bize sunulmuş
olan hikayenin en iyi şekilde aktarılması lazım. Var olan bu videoların
toplam olarak hikayeyi anlatış şekline "eh işte" diyorum.

Bet On Soldier'ın en iddialı olduğu kısımlarından biri de kullanılan
fizik motorudur herhalde. Oyunun bu konudaki iddiası daha demosu
piyasaya çıktığı vakit olan yaz aylarından beri belliydi. Ama oyunun
hakikaten fizik konusunda bir şeyler başarabildiğini kabul etmek gerek.
Her ne kadar bu fizik konusu hemen hemen iki yıl önce çıkmış olan Half
Life 2'dekiler kadar gelişmemiş olsa da, Havok motorunun başarabildiği
birçok şeyin Bet On Soldier'da da olduğunu görüyoruz. Nesnelere müdahale
edildiğinde ortaya çıkan hareketler hayli gerçekçi sayılır. Bir kutuya
veya ona benzer bir nesneye çarptığımızda ya da vurduğumuzda gelişen
tepkimelerin gerçek fizik kurallarına benzer hareketler yaptıklarını
hemen fark edebiliyoruz. Etrafta rastladığımız patlayan bidonlara
yapılan ilk eylemden sonra alev çıkan yöne doğru havada taklalar atması,
yeri geldiğinde yükselip alçalması, açılan deliğin şiddetine göre
savrulması falan fizik motorunun ne denli "bir şeyler" başarabildiğini
açıkça ortaya koyuyor. Bana göre B.O.S'un Novodex Engine'i gösterdiği
başarıdan dolayı, bundan sonra başka oyunlarda da kullanılmaya müsait
bir motor. Novodex her ne kadar benden tam not almış olsa da, oyunda
etkileşime girdiğimiz nesnelerin sayısı çok fazla değil. Keşke fizik
motorunun güzelliklerini görebilmemiz için etraftaki alet edevatın
sayısı arttırılsaydı. İnşallah bundan sonra Novodex Engine'i kullanacak
olan oyunlarda bu yeni motoru adam akıllı test etme şansı buluruz.

Sesler Gerçekten Sağlam Değil

Ses ve müzik kısmında oyunun ekstra bir artı alamadığını baştan
belirtiyorum. Çünkü bu iki konuda da ortalamanın üzerine çıkamıyor
oyunumuz. Sesler için söylenebilecek en ufak bir ekstra, bir yenilik
yok. Yıllardır alıştığımız ses efektleri ve aynı tip seslendirmeler
dışında bir şey işitmiyoruz. Silahlardan çıkan seslerin falan hiçbirinin
kulağa hitap etmediğini düşünüyorum. Çünkü hiçbir silah sesi ve patlama
efekti insanı tatmin etmiyor. Ateş ederken oluşan seslerde fark
edilebilir bir yapaylık var. Kurşun metale ya da tahta bir nesneye
çarptığında çıkardığı sesler her zaman aynı şekilde oluyor. Yapılan
etkinin şiddetine göre değişen ses efektleri falan göremiyoruz. Bu
durumu ne eksi ne artı olarak belirtiyorum. Seslendirmeler içinde
sanırım aynı cümleleri kullanabilirim. Çünkü onlarda herhangi bir
şekilde üstünlük göstermiyorlar. Karakterler için yapılmış olan
dublajlar fena değil. Karakterler için konuşan kişiler ruh vererek
seslendirme yapmışlar. Fakat yara aldıklarında yan karakterlerin
bağırışları-çığlıkları falan çok amatörce olmuş. Bu tür eksiler yüzünden
ve sesler bölümünü açıklarken söylediğim şeyler yüzünden seslere 5
üzerinden 3 vererek geçiyorum.

Müzikler herhalde oyunun en eksik kaldığı kısmıdır. Düşünün şuan oyun
boyunca dinlediğim müzik türü neydi onu bile hatırlamıyorum. İnanın
bölümler sırasında müzik yoktu deseler hiç itiraz etmem. Kullanılan
parçalar kalitelimiydi yoksa değil miydi meçhul şu an. Anlayacağınız
üzere melodilerin hatırda kalıcılık bakımından büyük sorunları var.
Aslında belli bir dereceye kadar bu durumun oyuncunun yararına olduğu
düşünülebilir. Belki zorlarsak böyle bir anlam çıkarabiliriz. Ama insanı
etkileyen, daha doğrusu harekete geçiren melodilerin oynayışa tabii ki
katkısı olacaktır. Ben kesinlikle oyunun müziklerinden memnun kalmadım.
Bet On Soldier gibi tamamen aksiyonu temel almış bir oyunda müzikler
önemli yer teşkil ediyor tabii ki. Ama ne yazık ki oyunumuz müzik
konusunda çok yetersiz. Bu sebeple müziklere de sesler gibi 5 üzerinden 3
veriyorum.

Kontroller Gerçekten Yorumsuz

Eminim hepinizin kontroller konusunda ufak da olsa bir tahmini vardır.
B.O.S yine bir First Person Shooter olduğu için WASD + Mouse ikilisinin
dışında aktif olarak kullandığımız bir tuş kombinasyonumuz yok. Onlar
dışında yine her zamanki gibi R ile şarjör değiştirip C ile eğiliyoruz
vs. Kullandığımız silahlar arasındaki geçişler Mouse silindiri ve 1-4
arasındaki tuşlar yardımıyla yapılıyor. SPACE'in ise ne işe yaradığını
söylemiyorum artık onu da siz tahmin edin. Uzun lafın kısası daha önce
FPS oynamışsanız, Bet On Soldier'da kontrol namına sorun
yaşamayacaksınız. Oyuna has bir iki yenilik dışında (kalkan vs.) 1998
yılının sonunda edindiğimiz (HL) kontrol mekanizması aynen Bet On
Soldier'da da mevcut. Bu nedenle kontrol konusunda daha fazla detaya
inmeye gerek görmüyorum. Bu istemin artılarını, eksilerini (eğer varsa)
hepimiz çok iyi biliyoruz. Kontrol mekanizmasını değerlendirmek yine
size kalmış. Bir dakika az, daha unutuyordum. Bunu daha önce özellikle
bahsetmek için kendime tembihlemiştim. Yanımızda bulunan ekip
arkadaşlarımız isteğimiz üzere bizim zırhımızı falan tamir
edebiliyorlar. F3-F4 tuşlarıyla hallettiğimiz bu özellik çatışmalar
sırasında çok işimize yarıyor. Bu sayede zırh tamiri için para dökmeye
(oraya da geliyorum) kalmıyor.

Oyundaki yapay zeka yer yer inişli çıkışlı olarak kendini belli ediyor.
Ekibimizdeki elemanlar bazı zamanlarda gayet hoş hareketler yaparken,
bazen de saçmalayabiliyorlar. Çatışmalar sırasında kendilerine bazı
komutlar verebiliyoruz. Bazı eylemleri de kendi başlarına yerine
getiriyorlar. Benim sürekli canımı sıkan ve "yer yer inişli çıkışlı"
dememe sebep olan, yapay zeka açıkları yüzünden oyun bazen sıkıcı hale
geldiğini de atlamamak gerek. Çatışmalarda durup dururken ateşe
atlamaları falan çok sinir bozucu. Ayrıca düşmanların da zeka küpü
olduklarını söylersem yalan söylemiş olurum. Çünkü çatışmalarda kalkanı
olanların korunmaları dışında kurşun yağdırmaktan başka zeka belirtisi
göstermiyorlar. Bazılarının arada bir siper aldıklarını anımsar gibiyim.
Fakat bu kesinlikle yeterli değil. Yine de kusurlarıyla olsun,
artılarıyla olsun kısmen bütün olarak oyun içerisinde bize fazla
hissettirmeden akıp gittiği için yapay zekaya aşağı yukarı 3,5 gibi bit
not vererek bunu da geçiyorum.

Bu Oyuna Enflasyon Hakim

Şimdi de oyunun genel yapısına geçelim. Ana menüden yeni bir oyun
başlattıktan sonra her bölüm başında yapacağımız gibi kendimize silah,
zırh tipleri, takım arkadaşları ve diğer ekipmanları -belli bir ücret
karşılığında- belirledikten sonra ilk göreve başlıyoruz. Oyun boyunca
sahip olduğumuz para çok önemli yer teşkil ediyor. Çünkü her şeyi o
meblağ ile alıyoruz. Save işlemi bile para ile yapılıyor. Bu ücretler
bölümüne göre değişiyor. İlk başta 300�400 gibi değerler öderken,
ilerleyen bölümlerde yalnızca save için 700$ ödeyebiliyoruz. Dediğim
gibi her şey parayla yapılıyor. Bölümler sırasında zırhımızı tamir etmek
istersek, kuşun ihtiyacımız olursa falan haritada belirlenmiş
noktalardan bu işlemlerimizi hallediyoruz. Düşmanları öldürüş şeklimize
(mesela headshot) göre, bölümleri bitiriş derecemize ve süreye göre
aldığımız ücretler farklı oluyor. Bu paralar ile yeni silahlar,
patlayıcılar vs. alabiliyoruz. Çeşit bakımından silah tipleri zengin
sayılabilir herhalde. Genelde her zaman seçebileceğimiz üç çeşit
patlayıcı türü var. Bunlar da kendi içlerinde alt sınıflara
ayrılıyorlar. Oyun boyunca (artık moda olan) taşıyabileceğimiz kadar
silahın üzerimizde bulundurulabilmesi olayı Bet On Soldier'da da devam
ediyor. Bölüm başlarında silah çeşitlerinden sadece iki tanesini
alabiliyoruz. Bunlardan biri normal shotgun ve tüfeklerden biri olurken
diğeri ağır makinelilerden biri oluyor. Ama normal silahlarımızın
etkinliğini arttırmak istiyorsak üzerine kalkan ekleyebildiğimizi de
unutmayalım. Siz de fark edeceksiniz, oyundaki boss karşılaşmaları diğer
oyunlardan biraz daha farklı. Görevler sırasında diğer takımın
komutanıyla veya ağır abisiyle karşılaşınca televizyon canlı yayına
giriyor ve yapılan savaş spikerin yorumuyla ve ara sahnelerle
süsleniyor.

Oyunun artılarını tek bir tarafta toplarsak; grafiklerin ve fizik
motorunun kusurları olsa da çok başarılı olduğunu kabul etmek gerekir.
Ayrıca FPS severler için Bet On Soldier hayli iyi bir alternatif.

Oyunun eksilerini tek bir paragrafta toplarsak; bazı kısımların yarım
yamalak bırakılmasını direk söyleyebilirim. Mesela yapay zekanın bazen
dengesiz hareket etmesi güzel bir örnek olabilir. Müzikler de aynı yapay
zeka gibi. Ayrıca oyun bir süre sonra monotonlaşabiliyor.

Sonuç

Daha fazla uzatmadan Bet On Soldier'ın FPS severleri memnun edeceğini
söylüyorum. Eğer kusurlarına göz yumup, oyundan zevk almayı bilirseniz
B.O.S sizi uzun süre oyalayacaktır. Benim oyun hakkındaki fikrim olumlu
yönde oldu. Eminim siz de pişman olmazsınız. Fakat mükemmeliyetçi biri
iseniz, piyasada sizin için daha iyi alternatifler var. Ama oyun grafik
motorundan dolayı bile oynanmayı hak ediyor bence. Tabii ki son karar
yine sizin. İyi oyunlar Bet On Soldier Smile

Sayfa başına dön  Mesaj [1 sayfadaki 1 sayfası]

Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz